Heikosta suhdanteesta kärsivä rakennusala on murroksessa. Työmaiden toiminnan tehostamiselle on tarvetta, mutta monet siihen vastaavat digitaaliset sovellukset eivät ole vielä laajassa käytössä työmailla.

Alueellista ratkaisua ryhdyttiin hakemaan LAB-ammattikorkeakoulun asiakkuuspäällikkö Sirpa Vinnin aloitteesta työvoimakoulutuksena toteutettavasta täydennyskoulutuksesta. Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Kaakkois-Suomen TE-toimiston kanssa yhteistyössä toteutettu koulutus järjestettiin nopealla aikataululla keväällä 2024.

”Halusimme tarjota työtä etsiville rakennusalan ammattilaisille mahdollisuuden kouluttautua työelämän muuttuneisiin tarpeisiin. Korkeakouluna olemme paljon yritysten kanssa tekemisissä ja tunnistamme, millaista osaamista alalla tarvitaan nyt – ja tulevaisuudessa”, Vinni kertoo.

Aikuisopiskelijoilla on erilaiset lähtökohdat oppimiseen

Neljä lähiopetuspäivää ja verkko-opetusta sisältänyt työvoimakoulutus oli kokonaiskestoltaan 20 päivää.  Sen tavoitteena oli perehdyttää osallistujat laaja-alaisesti digitaalisuuden hyötykäyttöön ja hyviin käytänteisiin talonrakennustyömailla.

”Jatkossa opiskelijat tietävät paremmin mistä on kyse, kun työmaalla puhutaan digitaalisista työkaluista. He pystyvät osallistumaan keskusteluun ja kynnys ottaa käyttöön uutta teknologiaa on matalampi”, Sirpa Vinni kertoo.

Koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden koulutustausta oli laaja ja ikähaarukkakin lähes 30 vuotta, mikä vaikutti opetussisältöjen suunnitteluun ja toteutukseen.

”Täydennyskoulutuksessa opiskelijoilla voi olla pitkä työkokemus ja jo valmiiksi paljon osaamista koulutuksen aiheesta. Opettajan pitää arvostaa opiskelijoilla olevaa tietoa ja huomioida heidän näkökulmansa. Ei voi vain kaataa oppia niskaan”, kouluttajana toiminut Topi Huhtanen summaa.

Työvoimakoulutuksen tavoitteet määritellään lainsäädännössä

LAB on kokenut työvoimakoulutusten järjestäjä. Niiden tarkoituksena on parantaa työikäisten henkilöiden ammattitaitoa, mahdollisuuksia saada työtä tai säilyttää työpaikka ja valmiuksia toimia yrittäjänä. Koulutuksilla edistetään myös ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta ja uuden yritystoiminnan syntymistä.

Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen kehittämisasiantuntija Jaana Komi kiittelee tiivistä yhteistyötä LABin ja Kaakkois-Suomen TE-keskuksen kanssa koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

”Koulutuksessa saadut tiedot ja taidot varmasti lisäävät opiskelijoiden ammatillista osaamista ja ovat siten hyödyksi jatkossa.”

”Rakennusalan digitalisaatioon olisi tärkeää perehtyä tarkemmin sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Siitä hyötyisivät niin työntekijät kuin toimihenkilötkin, ja siksi tämäkin koulutus on helposti räätälöitävissä eri kohderyhmille.”
Timo Määttä
lehtori, LAB-ammattikorkeakoulu

Hyvä läpileikkaus rakennusalan digitalisaatioon

LABilta koulutuksessa oli mukana yhteensä 10 opettajaa, joille koulutus näyttäytyi antoisana ja erilaisena kokemuksena. Hyvä opiskeluilmapiiri sai kiitosta myös osallistujilta. Ryhmä oli aktiivinen ja innostunut alusta loppuun asti, minkä ansiosta keskustelua syntyi runsaasti.

Koulutus koettiin hyvänä läpileikkauksena rakennusalasta. Opiskelijapalautteen mukaan parasta antia olivat 3D-mallinnus, erilaisiin laitteisiin ja ohjelmistoihin tutustuminen sekä paljon keskustelua herättänyt tekoäly.

Myös Excelin edistyneen käytön ohjaus koettiin tarpeelliseksi. Monessa yrityksessä käytössä olevan perustyökalun hyvästä hallinnasta on paljon hyötyä jokapäiväisessä työssä myös rakennusalalla.

Erityisesti pidempään työelämässä olleet opiskelijat kokivat tärkeäksi päivittää ammattitaitoaan ja saada uusia eväitä työhön, kun tutkinto-opinnoista on jo aikaa.

Koulutuksen vastuuopettaja Timo Määttä tunnistaa tarpeen koulutukselle myös laajemmin.

Sirpa Vinni kertoo, että LAB järjestää vastaavanlaisia koulutuksia pienemmässä mittakaavassa myös yrityksille ja esimerkiksi kunnille.

Räätälöidyt täydennyskoulutukset rakennetaan aina vastaamaan asiakkaan toiveita parhaalla mahdollisella tavalla.”

Lisätietoja:

LAB-ammattikorkeakoulu