Uudistettu LUT Executive MBA -ohjelma starttaa syyskuussa 2025

LUTin uusi Executive MBA -täydennyskoulutusohjelma (EMBA) iskee kilpailluille markkinoille tuotteella, jonka slogan on Löydä voimasi johtajana.

”LUT Executive MBA kouluttaa johtajia, joilla on syvällistä tietoa, taitoa, itseluottamusta ja vahva kasvun johtamisen orientaatio. Ohjelma yhdistää tutkitun akateemisen tiedon käytännön taitoihin sekä tarjoaa kokonaisvaltaista valmennusta, joka vahvistaa itsetuntemusta ja voimavaroja”, kertoo ohjelman akateeminen johtaja, professori Liisa-Maija Sainio.

Ohjelma sisältää kansallisessa mittakaavassa erottuvan johtajan toimintakyvyn modulaarisen valmennuksen. Se tähtää osallistujien toimintakyvyn eri osa-alueiden ja hyvinvoinnin kasvattamiseen osana ohjelmaa. Moduuleja on kaikkiaan seitsemän, ja ne toteutetaan kolmen, neljän kuukauden välein ohjelman aikana.

Toteutuksesta vastaa valmentaja Antti Hagqvist, jolla on yli 20-vuotinen valmennusura muun muassa tasavallan presidentti Alexander Stubbin, OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallion ja Turun pormestari Minna Arveen valmentajana.

”Luvassa on sekä lähi- että yksilövalmennusta. Moduulit keskittyvät fyysiseen ja henkiseen terveyteen, työhön, uneen ja palautumiseen, liikuntaan ja fyysiseen aktiivisuuteen, ravintoon, elämän merkityksellisyyteen ja sosiaaliseen hyvinvointiin”, Hagqvist kertoo.

Uudistettu ohjelma alkaa syksyllä 2025 johtamisen täydennyskoulutusta varten suunniteltavissa tiloissa LUTin Lahden kampuksella. Mukaan voi hakea jo nyt.

Liisa-Maija Sainio ja Jussi Rissanen
LUT Executive MBA -ohjelman akateeminen johtaja Liisa-Maija Sainio ja lead coach, johtava valmentaja Jussi Rissanen odottavat innolla uudistuneen täydennyskoulutusohjelman käynnistymistä syksyllä 2025.

Opiskelijoille valmennustukea myynnin johtamisen ytimestä

Ohjelman kohderyhmää ovat kokeneet johtajat, johtotehtäviin siirtyneet tai siirtymässä olevat, sekä myynnin ja markkinoinnin tiiminvetotehtävissä, tuotepäällikkövastuussa, toimitusjohtajina tai yleisjohdossa työskentelevät henkilöt.

”Ohjelman tavoite on kouluttaa entistä parempia johtajia, ja saada vahvistusta suomalaisten yritysten myyntiosaamiseen ja myynnin johtamiseen. Nämä ovat tärkeitä tekijöitä kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa”, kertoo Jussi Rissanen, LUTin työelämäprofessori ja EMBA-ohjelman lead coach, johtava valmentaja.

”Roolini on kulkea opiskelijoiden rinnalla, reflektoida lähipäivien aikana opittua heidän kanssaan ja varmistaa valmentavalla otteella, että porukka kehittyy. Luon energiaa, jossa kaveria ei jätetä."
työelämäprofessori, LUT-yliopisto

Käytännössä Rissanen on valmentava tuki ohjelmaan osallistuvalle koko opiskelun ajan. Hän kutsuu itseään pehmeäksi epämukavuusalueelle saattajaksi.

"Tavoitteeni on, että osallistujat haastavat itseään ja voivat viedä oppimansa mukanaan omaan ja yrityksensä arkeen.”

Rissasella on yli 20 vuoden kokemus myyntialalta ja johtamisesta. Hän on työskennellyt esimerkiksi Veho Autotalolla myyntijohtajana, Woikoskella myynnistä vastaavana ja myyntijohtajana Baronalla.

”Emme voi olettaa, että työelämässä olevat ihmiset pystyvät investoimaan opiskelemiseen kaikkia vuorokauden tuntejaan. Elämässä voi olla työn lisäksi perhe, ystäviä, harrastuksia tai vaikka luottamustoimia. Haluamme tarjota ympäristön, jossa olemme opiskelijan apuna ja tukena läpi koko koulutusohjelman”, Rissanen sanoo.

LUT Executive MBA -ohjelma kouluttaa johtajia, jotka

• ovat toiminnassaan kiinnostuneita strategisesta asiakasymmärryksestä ja kestävän kasvun orientaatiosta
  • osaavat johtaa yrityksen uudistumista sekä B2B että B2C, tuotteiden ja palveluiden kontekstissa
  • osaavat viedä suomalaisten vihreän siirtymän yritysten tuotteet ja palvelut maailmalle
  • osaavat innostaa tiiminsä yrityksen tavoitteiden taakse ja toimia vaikuttajina organisaation sidosryhmissä
  • tuntevat omat vahvuutensa ja osaavat vahvistaa omaa toimintakykyään

#SuomiMyy #SuomiKasvaa

Uudet erikoistumisvaihtoehdot: myynnin johtaminen ja kestävän kasvun strategiat

Uudistuksen myötä Executive MBA:n erikoistumisvaihtoehdot vaihtuvat. Uusia erikoistumisvaihtoehtoja ovat myynnin johtaminen sekä kestävän kasvun strategiat.

Myös toteutustapa on muuttunut siten, että nykyisen ohjelman toimintatapana ollut opiskelijoiden jatkuva sisäänotto päättyi elokuussa 2024. Jatkossa opiskelijat tekevät merkittävämmän osan opinnoistaan samassa ryhmässä. Ideana on oppia vertaisiltaan mahdollisimman paljon.

”Uudistetusta EMBA:sta tulee LUT-kauppakorkeakoulun johtamisen täydennyskoulutuksen kärkituote. Sen suunnittelussa otettiin alusta asti huomioon kansainvälisten akkreditointiorganisaatioiden kriteerit, ja ohjelmalle haetaan aikanaan kansainvälisiä laatuleimoja”, ohjelman akateeminen johtaja Liisa-Maija Sainio kertoo.

Viimeinen LUT EMBA -opiskelijaryhmä aloitti opintonsa maaliskuussa 2024. Heidän aikataulunmukaiset opintonsa, vuoden 2025 teemaopinnot mukaan lukien, järjestetään sovitulla tavalla. Käynnissä olevat tai syksyllä 2024 alkavat koulutukset toteutetaan normaalisti. Nykyisen LUT EMBA:n myynti on päättynyt.

LUT-kauppakorkeakoulu vastaanotti historiallisen viiden miljoonan euron lahjoituksen Jalo ja Anja Paanaselta tammikuussa 2024 myynnin ja markkinoinnin osaamiskeskittymän rakentamiseksi Lahden kampukselle.

Tähän liittyen LUTissa on ollut käynnissä sekä uuden strategisen myynnin maisteriohjelman valmistelu että Executive MBA -ohjelman konseptiuudistus ja siirto Lahden kampukselle. LUT on rekrytoinut myös post doc -tutkijoita ja nuorempia tutkijoita myynnin osaamiskeskittymää vahvistamaan.

LUT-yliopisto

Liisa-Maija Sainio